Sproeiprotocol

Bij MHC Liberty hebben we drie hockeyvelden: 1 semi-waterveld en 2 zandvelden. De afgelopen jaren hebben we te veel water op het semi-waterveld gesproeid. Dat is zonde, want slijtage wordt hierdoor versneld! We zijn zuinig op onze velden en daarom hebben we een sproeiprotocol opgesteld.

Een semi-waterveld hoeI niet nat te zijn als erop gespeeld wordt, slechts vochJg. Er ligt namelijk ook zand op voor de grip, bespeelbaarheid en veiligheid. In principe wordt er elke zaterdag- en zondagochtend gesproeid voor de rest van de dag. Alleen bij extreme droogheid (> 25 graden) kan en mag er extra worden gesproeid. Omdat de drainage (het waterafvoersysteem onder het veld) anders is dan bij een waterveld, dient dit ruim voor de wedstrijd te gebeuren. Bij of na regenbuien hoe vanzelfsprekend niet gesproeid te worden.

Wanneer wel sproeien?
Hierover bestaan veel misverstanden. Het beregenen van het veld wordt gedaan indien er sprake is van toegevoegde waarde:

o alleen wanneer het veld droog is;
o alleen bij jeugdwedstrijden vanaf C-niveau en seniorenwedstrijden;
o incidenteel bij trainen bij extreme droogte, ruime tijd voorafgaand aan de trainingen.

Een sproeibeurt zal normaal gesproken effect hebben voor 2 à 3 achtereenvolgende wedstrijden en daarom is eenmaal sproeien per dag voldoende.

Wanneer NIET sproeien?
Het beregenen van het veld wordt niet gedaan:

o als het regent of onlangs geregend heeI, kortom, als het veld vochJg is (vroege ochtend);

o bij trainingen (uitzondering: bij extreme droogheid, > 25 graden. Let op: sproei dan wel op tijd!);

o bij jeugdwedstrijden t/m D-niveau;
o bij temperaturen rond het vriespunt en bij mist;

o in de pauzes van wedstrijden.

Laten we met z’n allen zorgdragen voor het semi-waterveld, zodat we de vroegJjdige slijtage zoveel mogelijk kunnen beperken. Tot snel op het hockeyveld!